Jurnal de cititoare

„Femeia minimarket” – Sayaka Murata

„Un minimarket nu e doar un loc de unde oamenii își cumpără cele necesare. Un minimarket trebuie să fie un loc în care clienții se simt bine, descoperind cu bucurie produsele care le plac.”

În cele aproximativ 160 de pagini, Murata descrie minunat viața lui Keiko Furukura care contravine tuturor legilor nescrise ale societății în care trăiește: este femeie, necăsătorită, trecută de 30 de ani (36 mai exact), lucrând cu jumătate de normă la un minimarket.

Cei din jurul ei, părinți, prieteni și colegi de muncă, o consideră ciudată și, chiar, bolnavă din cauza vieții pe care o duce. Totuși, Furukura este mulțumită cu ea și cu viața ei, considerând că nu este necesar să iasă în evidență cu nimic și fiind, în același timp, fericită cu munca de la minimarket.

„Dimineața mă transform din nou în angajata de la minimarket, o rotiță a lumii în care trăiesc. Doar așa pot să fiu normală.”

Keiko lucrează la același minimarket de la 18 ani, chiar de la deschidere, ajungând să fie un angajat model, pe care toți din jurul ei se pot baza. Pentru că nu simte nevoia unei relații amoroase sau alt fel, ea ajunge să se confunde cu magazinul în sine.

„De fiecare dată cînd mă gândesc că trupul meu supraviețuiește cu mâncarea cumpărată din minimarket, mă simt o parte din el, de parcă aș fi raftul pe care sunt aranjate mărunțișurile de uz personal saua automatul de cafea.”

În încercarea de a scăpa de gura lumii, Keiko îl aduce în casa ei pe Shiraha, un fost coleg, sperând că prezența lui o va aduce în rândul lumii și va primi acceptarea societății în care trăiește. Numai că lucrurile nu sunt atât de simple pe cât s-ar fi așteptat ea: Shiraha este un bărbat cu o mentalitate primitivă, leneș și șomer, dorind să trăiască pe spatele femeii care i-a oferit un adăpost.

Keiko demisionează la insistențele lui, încercând să își găsească o altă slujbă, dar ajunge într-un alt minimarket pe drumul spre interviu. Aici, ea aude vocea magazinului și începe să ordoneze produsele și să dea indicații fetelor de la case, acestea privind-o ca pe o zeiță a minimarket-urilor. Acest moment este decisiv în viața lui Keiko, care decide să anuleze interviul și să revină la munca pe care o știe de atâția ani – vânzătoare în minimarket.

 

Găsiți cartea publicată de Editura Polirom aici.

Nota Goodreads: 3/5

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll Up
Don`t copy text!